សំរាម សំណល់រឹង

សកម្មភាពប្រមូលសំរាមនៅខេត្តសៀមរាប ប្រទេសកម្ពុជា។ រូបភាពដោយ David Villa ថតដោយថ្ងៃទី១២ ខែមករា ឆ្នាំ២០០៨។ ក្រោមអាជ្ញាបណ្ណ CC BY 4.0 DEED.

សំរាម​ “​សំដៅ​ដល់​របស់របរ​ប្រើប្រាស់​ សម្ភារ​ ផលិតផល​ដែល​បាន​បន្សល់​ ឬ​ បង្កើត​ពី​សកម្មភាព​ និង​ជីវភាព​ផ្ទាល់​របស់​មនុស្ស​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​ ដែល​មិន​មាន​ផ្ទុក​សារធាតុពុល​ ឬ​ សំណល់​គ្រោះថ្នាក់​”​។​ សំណល់​រឹង​ទីប្រជុំជន​ “​សំដៅ​ដល់​សំណល់​រឹង​ដែល​បាន​បន្សល់​ ឬ​ បង្កើត​ពី​សកម្មភាព​ អាជីវកម្ម​ ឬ​ សេវាកម្ម​ដែល​មិន​មាន​ផ្ទុក​សារធាតុពុល​ ឬ​ សំណល់​គ្រោះថ្នាក់​”​។1 នៅឆ្នាំ២០១៩ សំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជនប្រហែល២ លានតោនត្រូវបាន “ប្រមូល និងដឹកជញ្ជូន” (៦០% នៃសំរាម សំណល់រឹងដែលបានបង្កើត) ទៅចាក់នៅទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងនៅទូទាំងប្រទេស ដែលមានអត្រាកំណើនប្រចាំឆ្នាំប្រមាណ១៥%។ ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ តួលេខនេះមិនតំណាងឱ្យបរិមាណសំរាម សំណល់រឹងដែលបានបង្កើតនៅតាមបណ្តាក្រុង ដែលមិនមានការប្រមូលសំរាម សំណល់រឹងត្រឹមត្រូវនោះទេ។2

យោងទៅតាមការសិក្សារបស់កម្មវិធីបរិស្ថានសហប្រជាជាតិដែលបានធ្វើឡើងនៅចន្លោះឆ្នាំ២០១៦ និងឆ្នាំ២០១៨  សំរាម សំណល់រឹងប្រមាណ ៣ ០០០ តោនត្រូវបានបង្កើតឡើងជារៀងរាល់ថ្ងៃនៅក្នុងរាជធានីភ្នំពេញ ក្នុងនោះប្រហែល ៥៥,៣% នៃសំរាម សំណល់រឹងក្រុង មានប្រភពមកពីលំនៅឋាន សណ្ឋាគារ និងផ្ទះសំណាក់ (១៦,៧%) ភោជនីយដ្ឋាន (១៣,៨%) ទីផ្សារ (៧,៥%) ហាង (៥,៤%) និងការិយាល័យ (១,៤%)។3 បើយោងតាមអ្នកនាំពាក្យក្រសួងបរិស្ថាន ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ភាគច្រើនមិនមានការបែងចែករវាងសំណល់សរីរាង្គ និងសំណល់អសរីរាង្គឱ្យបានត្រឹមត្រូវនោះទេ។4

ការបំពុលដោយប្លាស្ទិក

កំណើនប្រជាជនយ៉ាងឆាប់រហ័ស និងការអភិវឌ្ឍសេដ្ឋកិច្ចក្នុងប្រទេសកម្ពុជាក្នុងរយៈពេលមួយទសវត្សរ៍ចុងក្រោយនេះបានបណ្តាលឱ្យមានការកើនឡើងទាំងបរិមាណសំរាម សំណល់រឹង និងសំណល់ប្លាស្ទិក។ ការកើនឡើងជាលំដាប់នៃសំណល់ប្លាស្ទិកជាក្តីកង្វល់ដ៏ធំមួយ។ នៅរាជធានីភ្នំពេញ សំណល់ប្លាស្ទិកមានបរិមាណចំនួន ២១៣ ៣៥៦ តោន ឬ ស្មើនឹង២១% នៃសំរាម សំណល់រឹងសរុបប្រចាំឆ្នាំរបស់ទីក្រុង (១ ០១៥ ៩៨០) តោន។ ការបំពុលដ៏ធ្ងន់ធ្ងរបំផុតមួយ ជាការបំពុលដោយថង់ប្លាស្ទិកដែលប្រើប្រាស់បានតែមួយដង ដែលមានប្រមាណ ១០% នៃបរិមាណប្លាស្ទិកសរុប។5 នៅតាមបណ្តាទីប្រជុំជន និងទីជនបទក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ដែលប្រជាពលរដ្ឋមានជីវភាពក្រីក្រ ការដុតសំរាម សំណល់រឹងនៅតែជាទម្លាប់ធម្មតារបស់ពួកគាត់។ ដោយសារកង្វះទីលានទុកដាក់សំរាម​ សំណល់រឹង និងសេវាប្រមូលសំរាម សំណល់រឹង សំរាម សំណល់រឹងដែលនៅសល់ត្រូវបានបោះចោលនៅតាមដងផ្លូវ ឬ ទៅក្នុងប្រភពទឹកនៅក្នុងតំបន់ ក្នុងនោះដែរ ប្លាស្ទិកបានហូរចូលប្រភពទឹកផ្សេងៗ ដូចជាទន្លេ បឹង និងសមុទ្រផងដែរ។

ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងនៅប្រទេសកម្ពុជា

បច្ចុប្បន្ននេះ ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង មានច្រើនជាង ១០០ ទីតាំងនៅទូទាំងប្រទេស ដែលភាគច្រើនជាទីលានចំហ។6 ទីលាន​ទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងអចិន្ត្រៃយ៍​ថ្មី​មួយ​នឹង​ត្រូវបាន​សាងសង់​ក្នុង​រយៈពេល​ពីរ​ឆ្នាំ​ខាងមុខ ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ប្រឈម​នៃ​ការទុកដាក់​សំរាម ​សំណល់​រឹង​ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ និង​ខេត្តកណ្តាល​។ ទីលាន​ទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងនេះ​មាន​ទំហំ ៥០ហិកតា ដែលមានទីតាំង​ស្ថិត​នៅ​តាម​ផ្លូវជាតិ​លេខ ៥១ ក្នុង​ស្រុក​អង្គស្នួល ខេត្ត​កណ្តាល។ រួមជាមួយនឹងការទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងជាអចិន្ត្រៃយ៍ រដ្ឋាភិបាលក៏គ្រោងនឹងរៀបចំឱ្យមានស្ថានីយផ្ទេរសំរាម សំណល់រឹងចំនួនពីរផងដែរ។ ទីតាំងទី១ ស្ថិតនៅក្នុងតំបន់បឹងតាមោក ចំណែកឯទីតាំងទី២ ស្ថិតនៅខណ្ឌដង្កោ ដែលនឹងត្រូវបានបំប្លែងពីទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ដែលកំពុងប្រតិបត្តិការនាពេលបច្ចុប្បន្ននេះទៅជាស្ថានីយផ្ទេរសំរាម សំណល់រឹងវិញ។ ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង​នៅ​ខេត្ត​ព្រះសីហនុ ជា​ទីលាន​ដំបូង​គេបង្អស់​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា ដែល​បាន​សាងសង់​ឡើង​តាម​ស្តង់ដារ​បច្ចេកទេស​ទំនើប។ លើសពីនេះទៅទៀត នៅឆ្នាំ២០២២ មានការសាងសង់ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងចំនួន៦បន្ថែមទៀត ដែលមានទីតាំងស្ថិតនៅខេត្តកែប ខេត្តកំពង់ឆ្នាំង ខេត្តពោធិ៍សាត់ ខេត្តបាត់ដំបង និងខេត្តកំពត ដែលមានលក្ខណៈទំនើបនិងទាន់សម័យ។ គម្រោងសាងសង់ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងតម្រូវឱ្យមានហិរញ្ញប្បទានពីដៃគូអភិវឌ្ឍន៍នានាដូចជា ធនាគារអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ី  និងធនាគារពិភពលោកជាដើម។7

បទប្បញ្ញត្តិ និងអភិបាលកិច្ច

ការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងស្ថិតនៅក្រោមសមត្ថកិច្ចរបស់ក្រសួងបរិស្ថាន។8 ចំពោះការគ្រប់គ្រងសំរាម​ សំណល់រឹង សំដៅទៅលើការដឹកជញ្ជូន ការរក្សាទុក ការទុកដាក់ និងប្រព្រឹត្តកម្មសំណល់។ ដោយឡែកក្រសួងបរិស្ថានមានតួនាទីក្នុងការរៀបចំលិខិតបទដ្ឋានគិតិយុត្ត ច្បាប់ គោលការណ៍ណែនាំ និងវិធានសម្រាប់ការគ្រប់គ្រង និងត្រួតពិនិត្យសំរាម​ សំណល់រឹង រួមទាំង សំណល់មន្ទីរពេទ្យ សំណល់ឧស្សាហកម្ម និងសំណល់គ្រោះថ្នាក់។9 ចំណែកឯការប្រមូល ដឹកជញ្ជូន ការកាត់បន្ថយ ការកែច្នៃ និងការទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ជាសមត្ថកិច្ចរបស់អាជ្ញាធរតាមបណ្តាខេត្ត ក្រុងនីមួយៗ។10

ដើម្បីគាំទ្រដល់ការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនៅប្រទេសកម្ពុជា មានបទប្បញ្ញត្តិ និងគោលនយោបាយសំខាន់ៗមួយចំនួន រួមមាន៖ អនុក្រឹត្យលេខ៣៦ អនក្រ.បក ស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំណល់រឹង (ឆ្នាំ១៩៩៩) អនុក្រឹត្យលេខ១១៣ អនក្រ.បក ស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំរាម និងសំណល់រឹងទីប្រជុំជន (ឆ្នាំ២០១៥ ) អនុក្រឹត្យលេខ១៦៨ ស្តីពីការគ្រប់គ្រងថង់ប្លាស្ទិក (ឆ្នាំ២០១៧) និងគោលនយោបាយគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជន ២០២០-២០៣០ (ឆ្នាំ២០២១)។

នៅឆ្នាំ២០០៦ ដោយមានជំនួយពីសហភាពអឺរ៉ុប ក្រសួងបរិស្ថាន និងអង្គការអប់រំ និងគ្រប់គ្រងសំណល់កម្ពុជា (COMPED) បានសហការគ្នាបង្កើតគោលការណ៍ណែនាំបរិស្ថានសម្រាប់ការគ្រប់គ្រងសំណល់រឹង។ គោលការណ៍ណែនាំទាំងនេះផ្តល់នូវទិសដៅ និងការណែនាំលម្អិតលើប្រធានបទមួយចំនួនដូចជា ការរៀបចំទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ប្រតិបត្តិការ ការថែទាំ និងការបិទទីលាន វិធីសាស្រ្តធ្វើជីកំប៉ុស ការគ្រប់គ្រងសំណល់វេជ្ជសាស្រ្ត ការអប់រំបរិស្ថាន ជាដើម។11 ចំពោះការអនុវត្តត្រូវបានតាមដាន និងត្រួតពិនិត្យ ដោយក្រសួងបរិស្ថាន។ ក្នុងនោះផងដែរ បណ្តាក្រសួង-ស្ថាប័នផ្សេងៗក៏មានតួនាទី និងភារកិច្ច ដោយឡែកពីគ្នាផងដែរ ទៅលើការងារគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនេះ ដូចមានបង្ហាញជូននៅក្នុងតារាង ខាងក្រោមនេះ៖

តារាង៖ អាណត្តិរបស់ក្រសួង-ស្ថាប័នពាក់ព័ន្ធនានាក្នុងអភិបាលកិច្ចគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនៅប្រទេសកម្ពុជា

 ក្រសួង និងស្ថាប័ន

ការទទួលខុសត្រូវ

ក្រសួងបរិស្ថាន

ក្រសួងបរិស្ថានរៀបចំបទប្បញ្ញត្តិ និងគោលការណ៍ណែនាំទាក់ទងនឹងការគ្រប់គ្រងសំណល់ តាមដានការប្រតិបត្តិនៅថ្នាក់ក្រោមជាតិ អនុវត្តច្បាប់ពាក់ព័ន្ធ និងចេញលិខិតអនុញ្ញាតិឱ្យទុកដាក់សំណល់ឧស្សាហកម្ម និងសំណល់គ្រោះថ្នាក់ ដែលស្ថិតនៅក្រោមសមត្ថកិច្ចរបស់អគ្គនាយកដ្ឋានគាំពារបរិស្ថាននៃក្រសួងបរិស្ថាន។

គណៈកម្មាធិការជាតិគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជន

គណៈកម្មាធិការទទួលបន្ទុកក្នុងការអភិវឌ្ឍ និងត្រួតពិនិត្យខ្សែសង្វាក់ពេញលេញនៃគោលនយោបាយ យុទ្ធសាស្ត្រ ផែនការសកម្មភាព និងយន្តការត្រួតពិនិត្យ។ គណៈកម្មាធិការនេះដឹកនាំដោយរដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងបរិស្ថាន មានសមាជិកចំនួន ១៥រូប មកពីក្រសួងពាក់ព័ន្ធ និងស្ថាប័នមិនមែនក្រសួង ដូចជា អគ្គិសនីកម្ពុជា, អាជ្ញាធរអគ្គិសនីកម្ពុជា, និងក្រុមប្រឹក្សាអភិវឌ្ឍន៍កម្ពុជា ហើយគោលដៅរបស់ខ្លួនគឺ ការបំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពល។

ក្រសួងឧស្សាហកម្ម វិទ្យាសាស្ត្រ បច្ចេកវិទ្យា និងនវានុវត្តន៍

ក្រសួងឧស្សាហកម្ម វិទ្យាសាស្ត្រ បច្ចេកវិទ្យា និងនវានុវត្តន៍ ពាក់ព័ន្ធនឹងការគ្រប់គ្រងអង្គភាពក្នុងវិស័យឧស្សាហកម្មឯកជន រួមទាំងការគ្រប់គ្រងសំណល់ឧស្សាហកម្ម និងការលើកកម្ពស់ដំណើរការផលិតកម្មស្អាត។

ក្រសួងកសិកម្ម រុក្ខាប្រមាញ់ និងនេសាទ

ក្រសួងកសិកម្ម រុក្ខាប្រមាញ់ និងនេសាទទទួលបន្ទុកលើការចុះបញ្ជី និងការទុកដាក់សំណល់ថ្នាំកសិកម្ម និងជី ដែលស្ថិតនៅក្រោមសមត្ថកិច្ចរបស់អគ្គនាយកដ្ឋានកសិកម្ម ដោយសហការជាមួយក្រសួងកសិកម្ម។

ក្រសួងមហាផ្ទៃ

ក្រសួងមហាផ្ទៃ ចូលរួមជាមួយការពង្រឹងសមត្ថភាពនៃមុខងារថ្នាក់ក្រោមជាតិ និងការគ្រប់គ្រងមូលនិធិសេវាអនាម័យបរិស្ថាន។ អគ្គនាយកដ្ឋានរដ្ឋបាល សហការជាមួយ គ.ជ.អ.ប ទទួលខុសត្រូវក្នុងការគាំទ្ររដ្ឋបាលថ្នាក់មូលដ្ឋាន (រាជធានី ខេត្ត ក្រុង) ដើម្បីលើកកម្ពស់វិមជ្ឈការ និងវិមជ្ឈការនៃការគ្រប់គ្រង រួមទាំងការគ្រប់គ្រងសំណល់។

ក្រសួងផែនការ

ក្រសួងផែនការមានតួនាទីពាក់ព័ន្ធនឹងការធ្វើផែនការអភិវឌ្ឍន៍ និងស្ថិតិទាក់ទងនឹងការគ្រប់គ្រងសំណល់។

ក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ

ក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ បានចូលរួមជាមួយនឹងការអនុម័តនៃការវិនិយោគហិរញ្ញវត្ថុរបស់វិស័យនេះទាក់ទងនឹងការគ្រប់គ្រងសំណល់។

ក្រសួងសាធារណការ និងដឹកជញ្ជូន

ក្រសួងសាធារណការ និងដឹកជញ្ជូន ត្រួតពិនិត្យការរចនា និងការសាងសង់ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ក៏ដូចជាការដឹកជញ្ជូនសំរាម សំណល់រឹងទៅទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង។

ប្រភព៖ កម្មវិធីបរិស្ថានសហប្រជាជាតិ12, ដែក វិមានភក្តី13, រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា14

រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា ក៏បានចាត់វិធានការសំខាន់ៗមួយចំនួន ដើម្បីដោះស្រាយជាមួយសំណល់ប្លាស្ទិកផងដែរ។ កាលពីខែមេសា ឆ្នាំ២០១៨ ក្រសួងបរិស្ថានបានអនុវត្តការគិតថ្លៃលើការទិញថង់ប្លាស្ទិកនៅផ្សារទំនើប។15 លើសពីនេះ ក្រសួងកំពុងរៀបចំសេចក្តីព្រាងអនុក្រឹត្យក្នុងការហាមឃាត់ការនាំចូល និងផលិតផលិតផលប្លាស្ទិកប្រើប្រាស់បានតែមួយដង ដើម្បីកាត់បន្ថយការបំពុលប្លាស្ទិកនៅប្រទេសកម្ពុជា។16 នៅឆ្នាំ២០១៩ ប្រទេសកម្ពុជាបានបញ្ជូនសំណល់ប្លាស្ទិកចំនួន ១ ៦០០  តោន នៅក្នុង៨៣កុងតឺន័រ ទៅកាន់ប្រភពដើមវិញ គឺសហរដ្ឋអាមេរិក និងប្រទេសកាណាដា បន្ទាប់ពីបានរកឃើញវត្តមានប្លាស្ទិកទាំងនេះនៅកំពង់ផែភាគនិរតីនៃខេត្តព្រះសីហនុ។17

គំនិតផ្តួចផ្តើមវិមជ្ឈការ

ទោះបីជាមានការលំបាកមួយចំនួនទាក់ទងនឹងវិសហមជ្ឍការនៃការគ្រប់គ្រងសំណល់រឹងក៏ដោយ ក៏កម្ពុជាបានអនុម័តគំរូវិមជ្ឈការនៅក្នុងលក្ខខណ្ឌរដ្ឋបាល និងប្រតិបត្តិការ។18 គំរូរដ្ឋបាល គឺផ្អែកលើសម្បទានរយៈពេលវែងដល់វិស័យឯកជនសម្រាប់ការប្រមូល និងទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ខណៈដែលគំរូប្រតិបត្តិការគឺ”ប្រតិបត្តិករឯកជនជាអ្នកប្រមូលថ្លៃពីអ្នកប្រើប្រាស់សេវា និងផ្តល់សេវាប្រមូល និងទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង”។19

កាលពីខែមីនា ឆ្នាំ២០១៥ រដ្ឋាភិបាលបានប្រកាសថានឹងបង្កើតមូលនិធិចំនួន ៥លានដុល្លារអាមេរិក ដើម្បីអនុញ្ញាតឱ្យស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាលថ្នាក់ក្រោមជាតិ ទទួលខុសត្រូវលើការគ្រប់គ្រងសំរាមសំណល់នៅក្នុងទីក្រុងរបស់ខ្លួន។ គំនិតផ្តួចផ្តើមនេះត្រូវបានសម្របសម្រួលដោយក្រសួងបរិស្ថាន ក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច ហិរញ្ញវត្ថុ ក្រសួងមហាផ្ទៃ និងបណ្តារដ្ឋបាលក្រុងនានា។ អាជ្ញាធរថ្នាក់ក្រោមជាតិនីមួយៗត្រូវបានផ្តល់អំណាចធ្វើសេចក្តីសម្រេចចិត្តសម្រាប់ការចុះកិច្ចសន្យាជាមួយក្រុមហ៊ុនប្រមូលសំរាមឯកជន។20 ដោយមានការផ្តួចផ្តើមគំនិតនេះ អនុក្រឹត្យស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំណល់រឹងទីប្រជុំជន (២០១៥) មានគោលបំណងពង្រឹង និងផ្ទេរភារកិច្ចជូនរដ្ឋបាលថ្នាក់ក្រោមជាតិក្នុងការគ្រប់គ្រងសំរាម និងសំណល់រឹងនៅក្នុងក្រុងរបស់ខ្លួន។ ការបណ្តុះបណ្តាល និងការពង្រឹងសមត្ថភាពលើវិមជ្ឈការនៃការគ្រប់គ្រងសំណល់ត្រូវបានផ្តល់ជូនក្នុងឆ្នាំបន្ទាប់ តាមរយៈការសហការរបស់សម្ព័ន្ធជាតិនៃឃុំ/សង្កាត់ (NLC/S) និង Konrad Adenauer Stiftung (KAS Cambodia)។21

គោលការណ៍៣អ៊ែ (3Rs)៖ កាត់បន្ថយ ប្រើប្រាស់ឡើងវិញ និងកែច្នៃឡើងវិញ

ប្រទេសជាច្រើនបានចាប់ផ្តើមបង្កើតយុទ្ធសាស្ត្រ៣អ៊ែ(3Rs)ដើម្បីកែលម្អការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹង។ យុទ្ធសាស្ត្រ៣អ៊ែ(3Rs)ដែលសំដៅលើ (កាត់បន្ថយ ប្រើប្រាស់ឡើងវិញ និងកែច្នៃឡើងវិញ) ដែលមានអត្ថន័យខុសៗគ្នា ដូចខាងក្រោមនេះ។

  1. កាត់បន្ថយ៖ ប្រើប្រាស់របស់របរដោយប្រុងប្រយ័ត្ន ដើម្បីទប់ស្កាត់ការបង្កើតសំណល់។
  2. ប្រើប្រាស់ឡើងវិញ៖ ប្រើប្រាស់ឡើងវិញនូវសម្ភារដែលនៅមានសភាពល្អ។
  3. កែច្នៃឡើងវិញ៖ ទាញយកសំណល់ទៅជាធនធាន។22

ក្រសួងបរិស្ថានបានព្រាងយុទ្ធសាស្រ្តជាតិស្តីពី៣អ៊ែ(3Rs) សម្រាប់ការគ្រប់គ្រងសំណល់នៅកម្ពុជាក្នុងឆ្នាំ ២០០៨ ដោយមានការគាំទ្រពីកម្មវិធីបរិស្ថានសហប្រជាជាតិ ។ ដូច្នេះ និយមន័យនៃ ៣អ៊ែ(3Rs) ត្រូវបានកំណត់ថា៖ “គំនិតផ្តួចផ្តើម ៣អ៊ែ(3Rs) ជាគំនិតថ្មីសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជា ក្នុងគោលបំណងគ្រប់គ្រងសំណល់ស្របតាមមូលដ្ឋានសេដ្ឋកិច្ច និងបរិស្ថាន។23 នៅឆ្នាំ២០១៦  ដើម្បីអភិវឌ្ឍទម្លាប់កាត់បន្ថយ និងកែច្នៃប្លាស្ទិកក្នុងសង្គមកម្ពុជា និងលើកកម្ពស់ចំណេះដឹង ក្នុងការទប់ស្កាត់ការបោះចោល ការកាត់បន្ថយ និងការកែច្នៃសំណល់ប្លាស្ទិក ការិយាល័យអង្គការយូណេស្កូនៅរាជធានីភ្នំពេញ និងក្រសួងបរិស្ថាន បានរួមគ្នារៀបចំនូវ “យុទ្ធនាការកម្ពុជាប្រឆាំងប្លាស្ទិក”។24

នៅខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០២៣ កម្ពុជាបានធ្វើជាម្ចាស់ផ្ទះនៃវេទិកា៣អ៊ែ(3Rs) និងសេដ្ឋកិច្ចចក្រាថ្នាក់តំបន់ លើកទី១១ នៅអាស៊ី និងប៉ាស៊ីហ្វិក នៅខេត្តសៀមរាប។ ទីក្រុងចំនួនប្រាំក្នុងប្រទេសកម្ពុជា និងប្រទេសអាស៊ីចំនួនប្រាំផ្សេងទៀតបានចុះហត្ថលេខាលើសេចក្តីប្រកាស៣អ៊ែ(3Rs)ស្តីពី “គោលដៅនៃទឹកស្អាត ដីស្អាត និងខ្យល់ស្អាត”។ ទីក្រុងហត្ថលេខីរួមមាន ក្រុងសៀមរាប ក្រុងព្រះសីហនុ ក្រុងកែប ក្រុងពោធិសាត់ និងក្រុងសែនមនោរម្យ។25

គំនិតផ្តួចផ្តើមក្នុងការបំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពល

រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាក៏បានផ្តួចផ្តើមគំនិតមួយចំនួនដើម្បីគាំទ្រដល់គម្រោងបំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពលផងដែរ។ កាលពីខែមីនា ឆ្នាំ២០២០ ក្រសួងរ៉ែ និងថាមពលបានប្រកាសផែនការសម្រាប់គម្រោងបំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពលនៅទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ខណ្ឌដង្កោ រាជធានីភ្នំពេញ។ ធនាគារអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ី  និងក្រុមហ៊ុនឯកជន Infrastructure of Asia Singapore បានផ្តល់ជំនួយបច្ចេកទេសដល់គម្រោងនេះ។26 កាលពីខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣ ក្រុមហ៊ុន MIZUDA របស់ប្រទេសចិនបានស្នើការសិក្សាសមិទ្ធិលទ្ធភាពសម្រាប់រោងចក្របំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពលនៅក្នុងខេត្តសៀមរាប ក្នុងនោះផងដែរដើម្បីផលិតអគ្គិសនីបានប្រមាណ ៧៥០ ០០០ kWh រោងចក្រថាមពល ១២ មេហ្គាវ៉ាត់នេះ ត្រូវការសំណល់យ៉ាងហោចណាស់ ២១០ ០០០ តោនក្នុងមួយឆ្នាំ។27 លើសពីនេះទៅទៀត គម្រោង​ផលិត​អគ្គិសនី​ពី​​សំណល់​កែច្នៃ​ត្រូវបាន​ស្នើឡើង​នៅ​ខេត្ត​ព្រះសីហនុ​ផងដែរ។28

ពីឆ្នាំ២០១២  ដល់ឆ្នាំ២០១៥  ក្រុមហ៊ុន SWITCH-Asia និង SNV Cambodia បានអនុវត្តគម្រោង ការបំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពល សម្រាប់វិស័យម៉ាស៊ីនកិនស្រូវរបស់កម្ពុជា ដែលជាបច្ចេកវិទ្យាផលិតអគ្គិសនីពីអង្កាម ដោយមានប្រភពថវិកាពីសហភាពអឺរ៉ុប។ ​ខេត្តគោលដៅមាន​ចំនួន ៩ នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស​កម្ពុជា​រួមមាន ខេត្តបាត់ដំបង ខេត្តពោធិ៍សាត់ ខេត្តកំពង់ស្ពឺ ខេត្តបន្ទាយមានជ័យ ខេត្តកំពង់ធំ ខេត្តសៀមរាប ខេត្តកណ្តាល ខេត្តកំពង់ចាម និងខេត្ត​ព្រៃវែង បានចូលរួមក្នុងគម្រោងនេះ។ គម្រោង​នេះ​មាន​គោល​បំណង​ធ្វើ​ឱ្យ​ឧស្សាហកម្ម​កាន់តែ​បៃតង ស្អាត​ជាង​មុន និង​មាន​ការប្រកួត​ប្រជែង​កាន់​តែ​ខ្លាំង។29

ការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹង និងមូលនិធិអភិវឌ្ឍន៍

ការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹង និងការកាត់បន្ថយការប្រើប្រាស់ថង់ប្លាស្ទិក គឺជាអាទិភាពចម្បងពីរក្នុងចំណោមអាទិភាពផ្សេងទៀតរបស់ក្រសួងបរិស្ថាន។30 ជាមួយគ្នានេះដែរ រដ្ឋបាលថ្នាក់ក្រោមជាតិក៏បានប្រែក្លាយការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទៅជាអាទិភាពចម្បងផងដែរ។31 ក្នុងនោះដែរ ដើម្បីកែលម្អការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនៅក្រុងបាត់ដំបងថ្មីៗនេះ ក្រសួងបរិស្ថាននិងរដ្ឋបាលខេត្តបាត់ដំបង បានចាប់ផ្តើមសាកល្បងប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹង (NSWM-Platform)។32

ចាប់ពីឆ្នាំ២០១៥  ដល់ឆ្នាំ២០២២ ក្រសួងបរិស្ថានបានផ្តល់កញ្ចប់ថវិកាសេវាអនាម័យបរិស្ថានប្រមាណ ៨ ពាន់លានរៀល (១,៩៥ លានដុល្លារអាមេរិក) ដល់ ២៨ ក្រុង-ស្រុក ដើម្បីកែលម្អការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនៅទូទាំងប្រទេស។ ក្រសួងក៏បានផ្តល់សម្ភារៈដល់រដ្ឋបាលថ្នាក់ក្រោមជាតិមួយចំនួនទៀត រួមមាន រថយន្តដឹកសំរាមចំនួន៥៨គ្រឿង រ៉ឺម៉កកង់បីចំនួន១១៨គ្រឿង ឡដុតសំរាម សំណល់រឹងចំនួន៦៦ ធុងចម្រោះទឹកចំនួន១២៩ និងធុងសំរាមចំនួន៦៨។33

កាលពីខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២០ រដ្ឋាភិបាលជប៉ុនបានផ្តល់ជំនួយចំនួន ៣ លានដុល្លារសម្រាប់គម្រោង “ការប្រយុទ្ធប្រឆាំងសំណល់ប្លាស្ទិកសមុទ្រនៅកម្ពុជា“។ គម្រោងនេះមានគោលដៅ ដើម្បីការពារនិងកាត់បន្ថយការបំពុលដោយសំណល់ប្លាស្ទិកទៅលើដី និងមហាសមុទ្រ ដោយលើកទឹកចិត្តឱ្យមានការអនុម័តគោលការណ៍៤អ៊ែ​(4Rs) (បដិសេធ កាត់បន្ថយ ប្រើឡើងវិញ និងកែច្នៃឡើងវិញ)។ ក្រុមប្រឹក្សាជាតិអភិវឌ្ឍដោយចីរភាព កម្មវិធីអភិវឌ្ឍន៍សហប្រជាជាតិ និងក្រសួងបរិស្ថាន សុទ្ធតែធ្វើការរួមគ្នាដើម្បីអនុវត្តគម្រោងនេះ។34

កាលពីខែឧសភា ឆ្នាំ២០២៣ ធនាគារពិភពលោកបានអនុម័តថវិកាចំនួន ៦០ លានដុល្លារសម្រាប់គាំទ្រគម្រោងធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងនូវការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹង និងប្លាស្ទិករបស់កម្ពុជា។ គម្រោងនេះនឹងផ្តល់ជំនួយនៅថ្នាក់ជាតិ និងថ្នាក់ក្រោមជាតិ ដើម្បីកសាងសមត្ថភាពស្ថាប័នជំរុញការអនុវត្តក្នុងវិស័យឯកជន និងលើកកំពស់ប្រព័ន្ធទូទាត់ថ្លៃសំណល់។ ក្រសួងបរិស្ថាន ក្រសួងមហាផ្ទៃ ក្រសួងសាធារណការ និងដឹកជញ្ជូន និងរដ្ឋបាលថ្នាក់ក្រោមជាតិពាក់ព័ន្ធ នឹងសហការគ្នាក្នុងការអនុវត្តគម្រោងនេះ។35

គំនិតផ្តួចផ្តើមក្នុងការគ្រប់គ្រងសំណល់ប្លាស្ទិក និងសំរាម សំណល់រឹងផ្សេងទៀត

ក្នុងឆ្នាំ២០១៥ គម្រោងថ្នាក់តំបន់រយៈពេល៥ឆ្នាំ​ ដែលមានគោលបំណងធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងក្នុងការគ្រប់គ្រងសំណល់បានចាប់ផ្តើមដំណើរការ។ គម្រោងនេះមានការចូលរួមពីប្រទេសកម្ពុជា ប្រទេសហ្វីលីពីន ប្រទេសវៀតណាម ប្រទេសឡាវ និងប្រទេសម៉ុងហ្គោលី។ មូលនិធិបរិស្ថានពិភពលោកបានផ្តល់ថវិកាចំនួន ៧,៥ លានដុល្លារសម្រាប់គម្រោងនេះ។ ក្រសួងបរិស្ថាន អង្គការអភិវឌ្ឍន៍ឧស្សាហកម្មសហប្រជាជាតិ និងសាលាក្រុងភ្នំពេញ បានធ្វើការរួមគ្នាលើគម្រោងនេះនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ហើយគម្រោងនេះបានចាប់ផ្តើមអនុវត្តនៅជើងឯក ដែលជាទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង ដ៏ធំបំផុតរបស់រាជធានីភ្នំពេញ។36

គម្រោងការកាត់បន្ថយ ការប្រើប្រាស់ឡើងវិញ ការកែច្នៃ ដើម្បីការពារបរិស្ថានសមុទ្រ និងផ្កាថ្ម (3RproMar) (២០២០-២០២៥) ដែលជាគម្រោងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការអាស៊ាន-អាល្លឺម៉ង់ ដែលអនុវត្តដោយទីភ្នាក់ងារកិច្ចសហប្រតិបត្តិការអាល្លឺម៉ង់ (GIZ) និងសម្របសម្រួលជាមួយលេខាធិការដ្ឋានអាស៊ាន ដើម្បីអនុវត្តនូវសកម្មភាពនានា ក្នុងការដោះស្រាយបញ្ហាសំណល់ពីដីគោក និងសំណល់សមុទ្រ ជាពិសេសសហការជាមួយដៃគូថ្នាក់ជាតិនៃប្រទេសនីមួយៗ។ ក្នុងនោះផងដែរ ប្រទេស​ចំនួន៤បានចូលរួមក្នុងការអនុវត្តគម្រោងនេះ ដូចជា៖ ប្រទេសកម្ពុជា ប្រទេសឥណ្ឌូនេស៊ី ប្រទេសហ្វីលីពីន និងប្រទេស​វៀតណាម។37 ជាមួយគ្នានេះដែរ នៅខែមេសា ឆ្នាំ២០២៣ ក្រសួងបរិស្ថាន ស្ថានទូតជប៉ុន និង ទីភ្នាក់ងារកិច្ចសហប្រតិបត្តិការអាល្លឺម៉ង់ (GIZ) និងកម្មវិធីអភិវឌ្ឍន៍សហប្រជាជាតិ (UNDP) បានរៀបចំវេទិកាជាតិលើកទី៣  ស្តីពីការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងការបំពុលប្លាស្ទិកនៅកម្ពុជា។38 តំណាងរដ្ឋាភិបាល អង្គការមិនស្វែងរក ប្រាក់ចំណេញ វិស័យឯកជន អ្នកសិក្សាស្រាវជ្រាវ និងសិល្បៈករ សិល្បៈការនី ប្រមាណជាង ២៥០ នាក់បានចូលរួមវេទិកានេះ។ គោលបំណងសំខាន់នៃព្រឹត្តិការណ៍នេះ គឺដើម្បីបង្ហាញពីគំនិតផ្តួចផ្តើមបង្កើតការយល់ដឹងប្រកបដោយភាពច្នៃប្រឌិតចែករំលែកកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរបស់កម្ពុជាក្នុងការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងការបំពុលដោយប្លាស្ទិក និងណែនាំអំពីអាជីវកម្មចក្រាថ្មី។

នៅក្នុងកិច្ចប្រជុំថ្នាក់រដ្ឋមន្ត្រីអាស៊ានលើកទី១៧  នៅប្រទេសឥណ្ឌូនេស៊ីក្នុងខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣ រដ្ឋមន្ត្រីបរិស្ថានអាស៊ានក៏បានគូសបញ្ជាក់អំពីការរីករាលដាលយ៉ាងឆាប់រហ័សនៃសំណល់សមុទ្រ និងបានអះអាងឡើងវិញក្នុងការប្តេជ្ញាចិត្តរបស់ខ្លួន ដើម្បីអនុវត្តផែនការសកម្មភាពថ្នាក់តំបន់អាស៊ានស្តីពីការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងសំណល់សមុទ្រនៅក្នុងរដ្ឋសមាជិកអាស៊ីដែលជាផ្នែកមួយនៃកិច្ចសហប្រតិបត្តិការក្នុងតំបន់។39

ចេញ​ផ្សាយ​លើក​ដំបូង​៖​ នៅថ្ងៃ​ទី​២៦ ខែ​មីនា ឆ្នាំ២០១៦​

ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​សំរាម សំណល់​រឹង​

ឯកសារយោង

  1. 1. រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា, “អនុក្រឹត្យស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជន,” ឆ្នាំ២០១៥, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  2. 2. រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា, “គោលនយោបាយស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជន ២០២០-២០៣០,” ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០២១, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  3. 3. កម្មវិធីបរិស្ថានអង្គការសហប្រជាជាតិ, “ស្ថានភាពនៃការគ្រប់គ្រងសំណល់នៅរាជធានីភ្នំពេញ ប្រទេសកម្ពុជា,” ខែមិថុនា ឆ្នាំ ២០១៨, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  4. 4. ឃុត សុភចរិយា និង Sarah Taguiam, “ការកែលម្អទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹង,” ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី១៨ ខែឧសភា ឆ្នាំ២០១៥, បានចូលអាននៅខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៦។
  5. 5. Manoj Mathew, “គន្លឹះក្នុងការគ្រប់គ្រងប្លាស្ទិកសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជាដើម្បីបង្កើតសេដ្ឋកិច្ចចក្រា,” ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី១២ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  6. 6. ក្រសួងបរិស្ថាន, “របាយការណ៍ស្ថានភាពបរិស្ថានលើកទីបួន,” ខែមេសា ឆ្នាំ២០២១, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  7. 7. វ៉ន ដារ៉ា,​ “ទីលានទុកដាក់សំរាម សំណល់រឹងចំនួន៦កន្លែង គ្រោងនឹងបើកដំណើរការនៅឆ្នាំ២០២២,” ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី៥ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២១, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  8. 8. រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា, “អនុក្រឹត្យស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំណល់រឹង,” ឆ្នាំ១៩៩៩, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  9. 9. ដូចឯកសារយោងខាងដើម។
  10. 10. ដូចឯកសារយោងខាងដើម។
  11. 11. ក្រសួងបរិស្ថាន និងអង្គការកែច្នៃសំរាម និងការសិក្សានៅកម្ពុជា, “គោលការណ៍ណែនាំបរិស្ថានស្តីពីការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនៅកម្ពុជា,” ឆ្នាំ២០០៦, បានចូលអាននៅថ្ងៃទី១០ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៦។
  12. 12. PPCA, IGES, Nexus, UN Environment, និង CCCA, “យុទ្ធសាស្ត្រ និងផែនការសកម្មភាពគ្រប់គ្រងសំណល់សម្រាប់រាជធានីភ្នំពេញឆ្នាំ២០១៨-២០៣៥,” ខែតុលា ឆ្នាំ២០១៨, បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  13. 13. ដែក វិមានភក្តី, Nguyen Van Quan, Tran Dang Khanh, និង Tran Dang Xuan, “បញ្ហាប្រឈម និងអាទិភាពនៃការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជននៅកម្ពុជា,” អត្ថបទស្រាវជ្រាវអន្តរជាតិនៃការស្រាវជ្រាវបរិស្ថាន និងសុខភាពសាធារណៈ, ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២២, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២២។
  14. 14. រាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា, “អនុក្រឹត្យស្តីពីការបង្កើតគណៈកម្មាធិការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងទីប្រជុំជន,” ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០២១, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  15. 15. ឃុត សុភចរិយា និង Daphne Chen, “ក្រសួងបរិស្ថាន​បង្កើត​ការ​យក​កម្រៃ​លើ​ថង់​ប្លា​ស្ទិ​ក,​”​ ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី២៩ ខែមីនា ឆ្នាំ ២០១៨, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  16. 16. ប៉ិច សុធារី, “ក្រសួងបរិស្ថានរៀបចំការហាមឃាត់ផលិតផលប្លាស្ទិកប្រើបានតែមួយដង,” ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី១៤ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៩,  បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  17. 17. Jessie Yeung, “កម្ពុជាបញ្ជូនសំណល់ប្លាស្ទិកត្រឡប់ទៅសហរដ្ឋអាមេរិក និងប្រទេសកាណាដាវិញ,” CNN, ថ្ងៃទី១៨       ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០១៩, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  18. 18. មិន មុនី, “របាយការណ៍លទ្ធផលនៃការអង្កេតស្តីពីការអនុវត្តការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងនៅរដ្ឋបាលក្រុង ស្រុក,” ឆ្នាំ​២០១៦, បានចូលអាន​នៅ​ថ្ងៃ​ទី២៣ ខែ​សីហា ឆ្នាំ​២០២៣។
  19. 19. Silpa Kaza, Lisa Yao, Perinaz Bhada-Tata និង Frank Van Woerden, “តើអ្វីទៅជាសំណល់២.០:ទិដ្ឋភាពសកលនៃការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងដល់ឆ្នាំ២០៥០,” ធនាគារពិភពលោក, ២០១៨, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  20. 20. Shaun Turton, “មូលនិធិសម្រាប់កែលម្អអនាម័យទីក្រុង,”​ ភ្នំ​ពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី៣ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៥, បានចូលអាននៅថ្ងៃទី៩ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៦។
  21. 21. មុំ គន្ធា, “កញ្ចប់ថវិការាប់លាន បានផ្តល់ជូន​សម្រាប់ការគ្រប់គ្រងសំណល់,”ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី២៦ ខែឧសភា ឆ្នាំ២០១៦,បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  22. 22. មជ្ឈមណ្ឌលសហប្រជាជាតិសម្រាប់ការអភិវឌ្ឍក្នុងតំបន់ៈទីក្រុងណាហ្គូយ៉ា ប្រទេសជប៉ុន, “ស្ថានភាព៣អ៊ែនៅអាស៊ី និងប៉ាស៊ីហ្វិកៈការវាយតម្លៃរបស់អ្នកជំនាញនៃវឌ្ឍនភាពក្នុងគោលដៅ៣អ៊ែហាណូយ,” ខែមេសា ឆ្នាំ២០១៨,  បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  23. 23. មជ្ឈមណ្ឌលសហប្រជាជាតិសម្រាប់ការអភិវឌ្ឍក្នុងតំបន់, “ស្ថានភាព៣អ៊ែនៅអាស៊ី និងប៉ាស៊ីហ្វិកៈព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា,” ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៧,​ បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  24. 24. អង្គការយូណេស្កូ, “យុទ្ធនាការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងថង់ប្លាស្ទិកនៅកម្ពុជា,” ២០១៦, បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  25. 25. EAC News, “ទីក្រុងចំនួនប្រាំរបស់កម្ពុជាចុះហត្ថលេខាលើសេចក្តីប្រកាសស្តីពី៣អ៊ែ,” ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  26. 26. បុគ្គលិក ខ្មែរថាមស៍, “គម្រោងបំប្លែងសំណល់ទៅថាមពលនៅរាជធានីភ្នំពេញត្រូវបានស្នើឡើង,” ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី១២ ខែមីនា ឆ្នាំ២០២០, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  27. 27. បុគ្គលិក ខ្មែរថាមស៍, “ការសិក្សាសមិទ្ធិលទ្ធភាពលើរោងចក្របំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពលនៅខេត្តសៀមរាបត្រូវបានស្នើឡើង,” ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី២៣  ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២០, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  28. 28. ម៉ៃ គុណមករា, “ខេត្តព្រះសីហនុគ្រោងបង្កើតថាមពលពីសំណល់កែច្នៃ,”ភ្នំពេញ​ប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី​២៤ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០១៩, បានចូលអាននៅ​ខែកញ្ញា ឆ្នាំ​២០២៣។
  29. 29. SNV Cambodia, “គម្រោងបំប្លែងសំណល់ទៅជាថាមពលសម្រាប់វិស័យកិនស្រូវនៅប្រទេសកម្ពុជា,” បានចូលអាននៅថ្ងៃទី ១១ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៦។
  30. 30. នាង សុគន្ធា, “ប្រទេសជប៉ុន​ជួយ​គាំទ្រកិច្ចខិតខំ​ប្រឹងប្រែងក្នុងការ​គ្រប់​គ្រង​សំណល់,” ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី៨ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ ២០២៣, បានចូលអាននៅ​ខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  31. 31. សែម ពិសី, “ការ​គ្រប់​គ្រង​​សំណល់​ត្រូវបានកំណត់​ជាអាទិភាពសម្រាប់វិស័យ​ឧស្សាហ​កម្ម​ទេសចរណ៍ និងបរិស្ថាន,” ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី២៤ ខែមករា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  32. 32. បុគ្គលិក​ ខ្មែរ​ថា​ម​ស៍,​ “ក្រសួងបរិស្ថាន និងខេត្តបាត់ដំបង ចាប់ផ្តើមសាកល្បងប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹងក្រុង,” ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី៩ ខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  33. 33. វ៉ន ដារ៉ា, “ក្រសួងបរិស្ថានចំណាយថវិកាជិត ២ លានដុល្លារក្នុងមួយឆ្នាំទៅលើសំណល់,” ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ថ្ងៃទី៣១ ខែសីហា ឆ្នាំ២០២២, បានចូលអាននៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០២៣។
  34. 34. នៅ ស៊ីវុត្ថា, “ជប៉ុនផ្តល់ថវិកាចំនួន ៣ លានដុល្លារ ដើម្បីទប់ស្កាត់សំណល់ប្លាស្ទិកសមុទ្រ,” ភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍, ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០២០, បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  35. 35. ធនាគារពិភពលោក, “ធនាគារពិភពលោកគាំទ្រការកែលម្អការគ្រប់គ្រងសំរាម សំណល់រឹង និងប្លាស្ទិករបស់កម្ពុជា,” ខែឧសភា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣។
  36. 36. Igor Kossov, “កម្ពុជាចូលរួមកម្មវិធីអង្គការអភិវឌ្ឍន៍ឧស្សាហកម្មសហប្រជាជាតិដើម្បីកាត់បន្ថយសំរាម សំណល់រឹង,” ខ្មែរថាមស៍, ថ្ងៃទី១៩ ខែឧសភា ឆ្នាំ២០១៥, បានចូលអាននៅថ្ងៃទី៩ ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៦។
  37. 37. ទីភ្នាក់ងារកិច្ចសហប្រតិបត្តិការអាល្លឺម៉ង់, “គម្រោងការពង្រឹងការកាត់បន្ថយ ការប្រើប្រាស់ឡើងវិញ ការកែច្នៃ (៣អ៊ែ) ដើម្បីអភិរក្សជីវៈចម្រុះសមុទ្រ,” ខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  38. 38. កម្មវិធីអភិវឌ្ឍន៍សហប្រជាជាតិប្រចាំកម្ពុជា, “វេទិកាប្លាស្ទិកថ្នាក់ជាតិលើកទី៣:ការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងការបំពុលដោយប្លាស្ទិកនៅកម្ពុជា,” ខែមេសា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
  39. 39. អាស៊ាន, “កិច្ចប្រជុំថ្នាក់រដ្ឋមន្ត្រីអាស៊ានលើកទី១៧ ស្តីពីបរិស្ថាន និងកិច្ចប្រជុំលើកទី១៨នៃសន្និសីទភាគីកិច្ចព្រមព្រៀងអាស៊ានស្តីពីការបំពុលអ័ព្ទឆ្លងដែន,” ថ្ងៃទី២៣ ខែសីហា ឆ្នាំ២០២៣, បានចូលអាននៅខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០២៣។
ទំនាក់ទំនងយើងខ្ញុំ

ទំនាក់ទំនងយើងខ្ញុំ

បើលោកអ្នកមានសំនួរទាក់ទងនឹងខ្លឹមសារផ្សាយនៅលើគេហទំព័រ Open Development Cambodia (ODC)? យើងខ្ញុំ​នឹង​ឆ្លើយ​តប​​ដោយ​ក្តី​រីក​រាយ។

តើអ្នកបានឃើញបញ្ហាបច្ចេកទេសណាមួយនៅលើគេហទំព័រOpen Development Cambodia (ODC) ដែរឬទេ?

តើលោកអ្នកយល់យ៉ាងដូចម្តេចដែរចំពោះការងាររបស់អូឌីស៊ី?

តើលោកអ្នកមានឯកសារដែលអាចជួយពង្រីក​គេហទំព័រOpen Development Cambodia (ODC) ដែរ​ឬទេ​?​ យើងខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើការ​ត្រួតពិនិត្យ​រាល់​ទិន្នន័យ​អំពី​ផែនទី​ ច្បាប់​ អត្ថបទ​ និង​ ឯកសារ​ដែល​ពុំ​មាននៅ​លើ​គេហទំព័រ​នេះ​ ហើយ​ពិចារណា​បោះផ្សាយ​ទិន្នន័យ​ទាំងនោះ​។​ សូម​មេត្តា​ផ្ញើ​តែ​ឯកសារ​ណា​ដែល​មាន​ជា​សាធារណៈ​ ឬ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​អាជ្ញាប័ណ្ណ​ Creative Commons

ឯកសារត្រូវបានលុប
មានបញ្ហា!

កំណត់សម្គាល់៖ Open Development Cambodia (ODC) នឹង​ធ្វើការ​ត្រួតពិនិត្យ​រាល់​ឯកសារ​ដែល​បាន​បញ្ជូន​មក​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់​ ដើម្បី​កំណត់​ភាព​ត្រឹមត្រូវ​ និង​ពាក់ព័ន្ធ​ មុន​ពេលធ្វើការ​បង្ហោះ​ផ្សាយ​។​ រាល់​ឯកសារ​ដែល​បាន​បង្ហោះ​ផ្សាយ​នឹង​ជា​ឯកសារ​ដែល​មាន​ជា​សាធារណៈ​ ឬ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​អាជ្ញាប័ណ្ណ​ Creative​ Commons​។​ យើងខ្ញុំ​សូម​អគុណ​សំរាប់​ការ​គាំទ្រ​របស់​លោក​អ្នក​។​

pFHd8
* ប្រអប់មតិមិនអាចទទេ! មិនអាចបញ្ចូនបាន សូមធ្វើការបញ្ចូនម្តងទៀត! Please add the code correctly​ first.

សូម​អរគុណ​សំរាប់​ការ​ចំនាយ​ពេល​ក្នុង​ការ​ចែក​រំលែក​មក​កាន់​យើងខ្ញុំ!